記憶と記録

見えたことは事実ではなく自分というフィルタを通した記憶であり、さらに記憶は記録で上書きされる。写真とカメラ関係のブログです。

良い雲

 

 『「自分だけの答え」が見つかる 13歳からのアート思考』を読むと、カメラの発明が絵画に大きなインパクトを与えたことが分かる。写実的に風景を写し取ることに関して、絵画はカメラに敵わない。そこで、絵画だからこそできることを、画家たちは模索し始め、ピカソが変な絵を描いた。

 ピカソの絵は、絶対同時に見えないものが同時に描かれている。口の悪い人は「ピカソは、胸もお尻も同時に見たかったんだ」と言う。その言葉通り、異なる複数の視点で見えるものを一枚の絵に同時に描いている。確かに、カメラにはできない描き方だ。

 写真のレタッチでシャドーを持ち上げていると、僕はこのピカソの話を思い出す。人間の目は暗いところと明るいところを別々に見て、頭の中で一枚に統合しているから、認識できるダイナミックレンジは非常に広い。レタッチはこれと同じことをしていると思っている。カメラにはできないことをするのがレタッチなのだ。

 

使用機材

NIKON D90

 

-- Translate with DeepL --

In reading "Art Thinking from Age 13: Finding Your Own Answer," it is clear that the invention of the camera had a great impact on painting. Painting was no match for the camera when it came to capturing landscapes realistically. So painters began to look for something that could only be done by painting, and Picasso painted a strange picture.

 Picasso's paintings show things that can never be seen at the same time. Someone said, "Picasso wanted to see breasts and buttocks at the same time. As he said, he painted what can be seen from several different perspectives at the same time in a single picture. Certainly this is a way of painting that a camera cannot do.

 When I retouch a photograph and lift the shadows, I am reminded of Picasso's story. The human eye sees dark and light areas separately and combines them into a single image in the mind, so the perceived dynamic range is very wide. I think retouching does the same thing. Retouching does what the camera can't.